ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΠΣΓΑ ΠΟΕΔ
Ημερομηνία Συνεδρίας: 20.06.2019
Τοποθέτηση Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών στην Παγκύπρια Συνδιάσκεψη Γενικών Αντιπροσώπων ΠΟΕΔ
- Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Η σημερινή τοποθέτηση της Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών, στο δεύτερο μέρος της Τακτικής Παγκύπριας Συνδιάσκεψης Γενικών Αντιπροσώπων ΠΟΕΔ, με κύριο θέμα τον Απολογισμό Δράσης του Διοικητικού Συμβουλίου της Οργάνωσης, αποτελεί συνέχεια της τοποθέτησης μας στις 4/4/2019 στην έκτακτη ΠΣΓΑ. Για τον σκοπό αυτό επισυνάπτουμε στα πρακτικά της Συνδιάσκεψης την συγκεκριμένη τοποθέτηση και ως εκ τούτου και για εξοικονόμηση χρόνου δεν θα επαναλάβουμε τα όσα είχαμε αναφέρει στην τοποθέτησή μας η οποία και αφορούσε την αντίδραση της ΠΟΕΔ στα πλαίσια της μεγαλύτερης εκπαιδευτικής κρίσης, η οποία , όπως σημειώνεται και στον απολογισμό της δράσης του Δ.Σ., αποτελούσε μια συντονισμένη προσπάθεια της κυβέρνησης να πλήξει το κύρος, την αξιοπρέπεια, αλλά και να μειώσει τον επαγγελματισμό των εκπαιδευτικών. Οι τελευταίες εξελίξεις στην ΜΕΠΕΥ και η καταρχήν συμφωνία σε κάποια από τα θέματα που έχουν συζητηθεί και εγγραφεί μας αναγκάζουν επιγραμματικά να σημειώσουμε και να επαναλάβουμε τα εξής :
- Μετά από αρκετά χρόνια επανήλθαν οι διαδικασίες του θεσμικού διαλόγου, η λειτουργία της ΜΕΠΕΥ και της ΜΙΤΕΠΕΥ επανάφεραν τις δημοκρατικές διαδικασίες που η κυβέρνηση είχε καταργήσει και καταπατήσει το καλοκαίρι του 2018 με αυταρχικές και αλαζονικές συμπεριφορές, οι οποίες οδήγησαν στις μονομερείς ετσιθελικές αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου της 4ης Ιουλίου 2018.
- Η ενότητα, η συλλογικότητα και φυσικά οι δυναμικές αντιδράσεις οι οποίες εκδηλώθηκαν ποικιλότροπος, σε εργάσιμο και μη χρόνο, μας δείχνουν τον δρόμο στον οποίο πρέπει να συνεχίσουμε να κινούμαστε για το καλό του δημοσίου σχολείου και των παιδιών μας. Το ενιαίο μέτωπο των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων, η συνεργασία με τους Οργανωμένους Γονείς αλλά και οι πολύ καλές σχέσεις με άλλες Συντεχνίες, φορείς αλλά και πολιτικά κόμματα, πρέπει να διαφυλαχθούν ως κόρη οφθαλμού από την ΠΟΕΔ, ειδικότερα στα πλαίσια μιας ευρύτερης προσπάθειας για αντιμετώπιση των μεγάλων προβλημάτων που ταλανίζουν την δημόσια παιδεία, θέματα ασφάλειας και υγείας, θέματα παραβατικότητας, αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου και εκπαιδευτικών, κανονισμοί λειτουργείας σχολείων κλπ.
- Η συμφωνία στη ΜΕΠΕΥ έχει επικυρώσει τις προηγούμενες συμφωνίες για τη μείωση του διδακτικού χρόνου βάση των χρόνων υπηρεσίας αλλά και για την παραχώρηση συνδικαλιστικού χρόνου, έστω και μειωμένου, στους εκλεγμένους αξιωματούχους της ΠΟΕΔ. Για πρώτη φορά μετά και την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου του 2010, υπάρχει συμφωνία στην ΜΕΠΕΥ για τον Υπεύθυνο Τμήματος ,με την οποία κατοχυρώνεται η σημασία εφαρμογής του θεσμού αλλά και καθορίζεται ενιαία εκπαιδευτική πολιτική στο πλαίσιο της καθολικής του εφαρμογή. Για πρώτη φορά ο θεσμός επεκτείνεται και στην Προδημοτική αλλά και στην Ειδική Εκπαίδευση. Αναμένουμε τόσο το Σχέδιο Πρόωρης Αφυπηρέτησης χωρίς πέναλτι για όσους συνάδελφους έχουν συμπληρώσει 400 μήνες υπηρεσίας ή το 57ο ηλικιακό έτος, όσο και την τελική πρόταση της κυβέρνησης για δημιουργία ταμείου προνοίας για τους ανασφάλιστους εκπαιδευτικούς μετά το 2011. Αναμένουμε την συνέχεια του διαλόγου στη ΜΕΠΕΥ, έτσι ώστε να συζητηθούν και να συμφωνηθούν όλα τα εργασιακά θέματα που έχουμε εγγράψει (Θεσμοθέτηση χρόνου για Η.Υ., χρόνος Διευθυντή, χρόνος Β. Διευθυντή, μισθολογική αναβάθμιση μουσικών, Προδημοτική Εκπαίδευσης κλπ).
- Με την συμφωνία στην ΜΕΠΕΥ, ξεπερνιούνται τα όποια εμπόδια υπήρχαν στην προσπάθεια συζήτησης των μεγάλων προβλημάτων της δημόσιας παιδείας. Ο πραγματικός διάλογος τώρα θα ξεκινήσεις. Η ΠΟΕΔ οφείλει να είναι το ίδιο και ακόμα περισσότερο διεκδικητική σε αυτά τα θέματα. Θυμίζουμε τον δεκάλογο για την παραβατικότητα , τον οποίο αν το Υπουργείο δεν εφαρμόσει, Οργανωμένοι Γονείς και Εκπαιδευτικές Οργανώσεις έχουμε δημόσια δεσμευτεί για δυναμικές αντιδράσεις τον Σεπτέμβρη.
- Οι αδυναμίες , τα κενά , οι παραλήψεις, τα λάθη τα οποία όλοι έχουμε εντοπίσει και καταγράψει στην έκτακτη Παγκύπρια Συνδιάσκεψη Γ.Α. της ΠΟΕΔ στις 4/4/2019, πρέπει να αποτελέσουν ισχυρά σημεία βελτίωσης τόσο στον τομέα της τακτικής των διεκδικήσεων όσο και στον τομέα της επικοινωνιακής πολιτικής. Η διαφάνεια και οι συζητήσεις με ανοικτές πόρτες πρέπει να πάρουν τη θέση των «μυστικών συναντήσεων» , οι οποίες δημιούργησαν αμφισβήτηση και μεμψιμοιρία στους κόλπους των εκπαιδευτικών το καλοκαίρι που μας πέρασε. Την ίδια στιγμή η καθυστέρηση που παρατηρείται για δημιουργία λογαριασμών της ΠΟΕΔ στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης είναι απαράδεκτη και καταδικαστέα.
Συναδέλφισσες και Συνάδελφοι,
Μέσα από τον απολογισμό του έργου του Διοικητικού Συμβουλίου, φαίνεται ξεκάθαρα ότι η Οργάνωση έχει να διανύσει αρκετό δρόμο ακόμα μέχρι να φτάσει σε ένα σημείο το οποίο να ανταποκρίνεται σε ένα αρκετά μεγάλο βαθμό στις απαιτήσεις των μελών της. Ναι αποτελεί καθολική απαίτηση των μελών να ασχοληθεί η ΠΟΕΔ με την καθημερινότητα του εκπαιδευτικού, με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο δάσκαλος μέσα στην τάξη, με τα θέματα συμπεριφοράς μαθητών, με την αποφόρτιση της διδακτέας ύλης, με την δημιουργία συνθηκών παιδαγωγικής αυτονομίας, με την απελευθέρωση των εκπαιδευτικών από την γραφειοκρατία, με την μείωση του χρόνου διδασκαλίας κλπ. Προβλήματα τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν δυναμικά έτσι ώστε αυτό που δηλώναμε όλοι το καλοκαίρι να έχει και ουσία και συνέχεια, αγώνας διαρκείας για αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου.
Ένα δημόσιο σχολείο που δυστυχώς εδώ και χρόνια βρίσκεται στο στόχαστρο μιας νεοφιλελεύθερης, συντηρητικής και αντεργατικής κυβέρνησης, η οποία εκφράζει και εξυπηρετεί τα συμφέροντα της ιδιωτικής εκπαίδευσης, υπηρετώντας άμεσα το κεφάλαιο. Προσπαθούν με τις πολιτικές τους να δημιουργήσουν παιδεία δύο ταχυτήτων, μια παιδεία για την ελίτ, αυτή των λίγων και πλουσίων, και μια παιδεία για τον υπόλοιπο κόσμο, σε ένα υποβαθμισμένο δημόσιο σχολείο. Ακόμα και σε αυτό το πληγωμένο δημόσιο σχολείο επιχειρούν με τις εξετασιοκεντρικές τους πολιτικές να πλήξουν την εργατική τάξη και να δώσουν προβάδισμα σε όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα να στέλνουν τα παιδιά τους στα φροντιστήρια.
Τα κλειστά Αναλυτικά Προγράμματα, η προσπάθεια τους να βάλουν βαθμούς και εξετάσεις από το Δημοτικό, η μείωση κονδυλιών για τη δημόσια παιδεία, τα νεοφιλελεύθερα νομοσχέδια για την Ενιαία Εκπαίδευση, η προσπάθεια για μείωση του κύρους και της αξιοπρέπειας των Εκπαιδευτικών, οι δημόσιες δηλώσεις απαξίωσης του δημόσιου σχολείου και το υπόλοιπο νεοφιλελεύθερες πακέτο πολιτικών που αφορούν την παιδεία κινούνται προς αυτή και μόνον δυστυχώς την κατεύθυνση.
Τους δώσαμε δυστυχώς αρκετό χρόνο, τόσο η ΠΟΕΔ όσο και οι υπόλοιπες Εκπαιδευτικές Οργανώσεις, για να δούμε τις πραγματικές πολιτικές τους προθέσεις για το δημόσιο σχολείο, πίστωση χρόνου που την είχαν λόγο και της οικονομικής κρίσης, τώρα όμως τα πράγματα έχουν ξεκαθαρίσει, αν και ουδέποτε ως Προοδευτική είχαμε πιστέψει στις πολιτικές τους. Αυτό που μένει όμως και πρέπει να συνεχίσει και να δυναμώσει είναι η ισχυρή αντίσταση της ΠΟΕΔ σε όσες πολιτικές επιχειρούν να πλήξουν το δημόσιο σχολείο, αλλά και η συνεχής ουσιαστικές παρεμβάσεις της , οι οποίες αλλάζουν ακόμα και εντελώς αρκετές από τις πολιτικές της κυβέρνησης.
Αγαπητοί Συνάδελφοι, τώρα πλέον ξέρουμε, γνωρίζουμε και τι τους φοβίζει και τι τους τρομάζει και πως θα αντιδράσουμε. Αυτό είναι το μεγαλύτερο κέρδος της περσινής χρονιάς όσο αφορά τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να διεκδικεί η ΠΟΕΔ. Η περσινή χρονιά έδωσε πολλές απαντήσεις και για τους δικούς μας χειρισμούς και για τις δικές μας ενέργειες των προηγούμενων χρόνων, και αυτό ας αποτελέσει φάρο για τις επόμενες γενιές εκπαιδευτικών.