ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗΣ ΣΤΟ ΔΣ ΠΟΕΔ Ημερομηνία Συνεδρίας: 19.10.2020
Ενιαίο Σχέδιο Αξιολόγησης Μαθητή- Μαθήτριας
Παρατηρήσεις και απόψεις Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών
Βασικός στόχος της αξιολόγησης των μαθητών/μαθητριών πρέπει να είναι ο εντοπισμός των ελλείψεων, αδυναμιών και των κενών έτσι ώστε να διορθωθούν ή να συμπληρωθούν με στόχο τη βελτίωση. Για την Προοδευτική Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών αποτελεί βασική αρχή η εστίαση τόσο στην διαγνωστική όσο και στην διαμορφωτική αξιολόγηση του μαθητή στο δημοτικό σχολείο οι οποίες στόχο έχουν τη βελτίωση και όχι τη σύγκριση.
Η πρόταση για την αξιολόγηση του Μαθητή- Μαθήτριας (ΕΣΑ), έχει και θετικά και αρνητικά στοιχεία.
Καταγράφουμε ως θετικό στοιχείο την έμφαση που δίνεται στην Διαμορφωτική αξιολόγηση, την εισαγωγή της διαγνωστικής αξιολόγησης, την ποικιλία τρόπων αξιολόγησης που προτείνονται αλλά και την ανάγκη που εντοπίζεται για την εισαγωγή εργαλείων για διόρθωση των αδυναμιών των μαθητών, μετά και τη διαγνωστική αξιολόγηση, μέσα και από την καταγραφή της απουσίας υποστηρικτικών θεσμών.
Αντίθετα, καταγράφουμε ως κύριο αρνητικό στοιχείο την μεγάλη γραφειοκρατία που φαίνεται να απαιτεί – έστω και έμμεσα – η συγκεκριμένη πρόταση για τον δάσκαλο της τάξης, αλλά και την μεγάλη έμφαση που δίνει η πρόταση στην αριθμητική σύγκριση των μαθητών μέσα από τις συνεχής κοινοποιήσεις των αποτελεσμάτων των αξιολογήσεων που απαιτεί. Το γεγονός αυτό αποτελεί μεγάλη απειλή για την διαμορφωτική αξιολόγηση, και έρχεται σε αντίθεση με τα όσα θεωρητικά αναπτύσσει η πρόταση για το ΕΣΑ.
Όσο αφορά συγκεκριμένες παρατηρήσεις επί ειδικών σημείων της πρότασης, σημειώνουμε τα εξής:
Εκφράζουμε την αντίθεση και τη διαφωνία μας για αξιολόγηση της κάτοικόν εργασίας, η οποία προτείνεται στα πλαίσια της προφορικής αξιολόγησης, αφού η πρόταση αυτή θα αυξήσει τις κοινωνικές ανισότητες και θα ενισχύσει την παραπαιδεία ή την ανάγκη για φροντιστήρια μετά το σχολείο.
Θεωρούμε αδικία για συγκεκριμένες ομάδες μαθητών να ενθαρρύνεται ο θεσμός του πρότζεκτ σε μη σχολικό χρόνο, παρόλο που τον θεωρούμε σωστό, αφού ενδέχεται να μην έχουν στη διάθεσή τους υπολογιστή ή υπηρεσίες διαδικτύου. Συνεπώς, αν θα υιοθετηθεί η πρόταση αυτή στα πλαίσια της προφορικής αξιολόγησης, θα πρέπει η πολιτεία να φροντίσει και να διασφαλίσει ότι όλοι ανεξαίρετα οι μαθητές και μαθήτριες θα έχουν τα αναγκαία εργαλεία να την υλοποιήσουν.
Διαφωνούμε με την κοινοποίηση της Σχολικής Έκθεσης Προόδου, στα πλαίσια της Συγκριτικής Αξιολόγησης, ανά τετράμηνο σε μαθητές και γονείς. Αντίθετα, προτείνουμε την εισαγωγή του θεσμού του ατομικού ραντεβού δασκάλου- γονέα (2 φορές το σχολικό έτος) , στα πλαίσια του οποίου θα έχει τη δυνατότητα ο γονιός να ενημερωθεί για την ατομική πρόοδο του παιδιού του, για τα κενά, τις ελλείψεις αλλά και τα χαρίσματα και τα πλεονεκτήματα του.
Σημειώνουμε και εμείς την ανάγκη για παιδαγωγική παρέμβαση και διαφοροποιημένη διδασκαλία από τους εκπαιδευτικούς για βελτίωση των αδυναμιών των μαθητών, πράγμα που απαιτεί και προϋποθέτει και την υιοθέτηση καινοτομιών ή θεσμών που θα συμβάλλουν προς αυτή την κατεύθυνση, όπως ο Υπεύθυνος Τμήματος ή η Ενισχυτικής Διδασκαλία.
Θεωρούμε απαραίτητη προϋπόθεση για εφαρμογή του ΕΣΑ την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών , η οποία πρέπει να προηγηθεί της όποιας σταδιακής εφαρμογής και όχι να ακολουθήσει της εισαγωγής του ΕΣΑ, όπως προτείνει η πρόταση.
Ως κίνηση διατηρούμε έντονες επιφυλάξεις για εισαγωγή της συγκριτικής αξιολόγησης στο Δημοτικό Σχολείο (έστω και στις 2 τελευταίες τάξεις του Δημοτικού), αφού δεν θεωρούμε ότι έχει να προσφέρει κάτι το ουσιαστικό στον στόχο της βελτίωσης το μαθητή, αντίθετα μπορεί να προκαλέσει αρνητικές στάσεις των μαθητών για συγκεκριμένα μαθήματα, στα οποία πιθανόν να αποτύχουν. Εξακολουθούμε να θεωρούμε ότι το βάρος της ομαλή μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, όσο αφορά τον τομέα της συγκριτικής αξιολόγησης πρέπει να είναι στην Α Γυμνασίου και όχι στην Ε και Στ Δημοτικού.
Η εισαγωγή του Ατομικού Δελτίου Προόδου για κάθε μαθητή, ενώ φαίνεται να είναι αρκετά καλό εργαλείο για την διαμορφωτική αξιολόγηση, εμπεριέχει μεγάλους κινδύνους για ανάπτυξη ογκώδες φόρτου εργασίας για τους εκπαιδευτικούς, το οποίοι θα λειτουργήσει αρνητικά στην όλη μαθησιακή διαδικασία, αφού απαιτείται η συμπλήρωση ανά 15νθημερο ΑΔΕΠ για κάθε μαθητή ξεχωριστά, για κάθε δείκτη ή ομάδα δεικτών επιτυχίας και επάρκειας . Όσο αφορά τον τρόπος παρακολούθησης της μάθησης του μαθητή καθώς και η συχνότητα της περιγραφικής καταγραφής των γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων του κάθε μαθητή , πρέπει να αφεθεί ελεύθερα στην κρίση του κάθε εκπαιδευτικού, ανάλογα και με τον χρόνο αλλά και τα μέσα που διαθέτει. Συμφωνούμε με την πρόταση ποικιλίας εργαλείων, αλλά διαφωνούμε με την υποχρεωτική εφαρμογή τους.